Ohlala,thatsmynickname!
Follow Dashboard
Blogskin pulak.
Wednesday, March 13, 2013 | 0 10 org tgh komen!


Setelah sekian lama. Baru nak update entri baru dan blog sudah bertukar wajah baru. Tapi yang penting mesti kekal berwarna pink. YEAH. Aku gadis pink. ^^
So, blogger kalau nak cari template blog yang cute-cute, boleh click sini.
Banyak benda aku tak update kat blog pinkish aku ni. So, nak buat summary sikit-sikit jela kot. Weeeee..

Tahun 2013
Result final exam untuk semester 5 dah keluar pada 15 Feb 2013 lepas. Dan alhamdulillah, berkat doa ibu bapa dan bantuan kawan-kawan dapat lagi dekan semester lepas. 
Feb-Jun'13 (5bulan) - Tempoh masa aku menjalani latihan industri (praktikal) di sebuah kilang di Gurun, Kedah. Enjoy gila praktikal kat sini. Staff yang friendly dan sporting habis. Yang paling penting dapat menimba pengalaman baru. Merasa jugak aku masuk plant dan pakai coverall, safety helmet & safety shoes. 
Sekarang kena fokus untuk 'Research Proposal Report' pulak. Ala sama macam nak buat thesis tu. Aku kena bersedia untuk tak tido malam sebab nak menghadap report nih. 
Baru teringat, draft report dah nak kena submit hujung bulan ni. Mintak-mintak la sempat on-time. Sebab tak sanggup korbankan masa tidur. Hewhew.
Ok la ada masa kita berjumpa di entri yang lain. OKbai. 
 
p/s : macam mana nak buat blog archieve? Asyik-asyik error je :(
xoxo :)

Labels: , , ,


DiffusionAnez Shoppe
Friday, March 30, 2012 | 0 10 org tgh komen!



Perhatian Semua!




Hai semua. Miss Sha baru je bukak Online Shop dekat FB. Korang yang kaki shopping online apa kata mai jenguk FB kedai Sha ye.


Click kat sini ----- >>>> DiffusionAnez Shoppe ;)








xoxo ;)

Labels:


Making Money with Churp - Churp!
Sunday, March 18, 2012 | 3 10 org tgh komen!


campaign image

OK. Entry kali Sha nak cerita sikit pasal nak buat duit free je. Korang just sign up kat link ni ----->> CLICK

Free je taw. Kerja korang just promote kat blog korang ataupon kat Facebook korang. Sangat mudah. Sambil - sambil main FB tu sambil korang buat duit. Siapa nak bagi kan. Boleh kumpul untuk kahwin. Heee. Banyak campaign yang korang boleh promote. Setiap klik tu ada harga dia taw. Korang akan dapat habuan yang sangat lumayan kalau korang rajin promote campaign dorang. Tapi sebelum tu, korang kena SIGN UP dulu kat sini ----->> SIGN UP FOR CHURP-CHURP.

Selamat mencuba ye, isikan detail korang ok nanti buleh cash out kan duit korang yang terkumpul tuuuu ;)

xoxo ;)

Labels: ,


Contest (Mac & April 2012) : Magnum Fashion Royale
Saturday, March 17, 2012 | 0 10 org tgh komen!



Hai blogger, entry kali ni pasal contest yang agak senang untuk join. Contest yang berlangsung untuk 2 round ni menawarkan pelbagai hadiah yang menarik seperti Customised Couture piece oleh pereka yang terkenal seperti Zang Toi, Eric Choong, Michael Ong dan Granoff.
Korang diberi peluang sebanyak 3 kali dan jemput lagi 3 orang friend kat FB dan dapat 1peluang tambahan. Senang nak join kan. Tak payah nak kena beli ais krim ke bina slogan ke ape. Just play and u can win the wonderful customised couture piece and Magnum accessory ;)


Want to join this contest? Just click here --->> CLICK



Strut home in a customised couture piece from Malaysia’s top luxury brands by playing the #MAGNUMFashionRoyale today!




xoxo ;)

Labels: , , ,


Fenomena Awan Nano dan Hafiz AF ;)



Ok semua, hari ni Sha nak story sikit pasal fonemena Awan Nano yang berkaitan rapat dengan penyanyi lagu tersebut iaitu Hafiz AF. Emmmm, Sha sangat minat dan suka dengan lagu2 dia dan memang dah agak dah Hafiz boleh menang AJL26 hari tu yang berkonsepkan air. Semua mesti layan kan hari tu kat TV3 ;)

Sha nak tunjuk sikit babak ataupon sketsa yang berkaitan dengan Awan Nano ni ;)



Mr Hafiz yang cute sangat. Kan kan kan??



Masa malam AJL26, Hafiz santai dengan tshirt dan track suit biasa. Simple and maintain cute. Kalau nak tengok boleh klik kat sini >> KLIK.


Masih kauorang ingat masa salah satu show JOZAN di Maharaja Lawak ;) Kalau tak tengok lagi boleh klik sini -->> KLIK



Ok. Aku layan jugak siri Elly & Epit di Astro Ceria (CH611) sebab melayan karenah anak buah nak tengok kartun je. Ni sebahagian daripada babak Johan melakukan aksi Awan Nano.
Episod kemuncak Elly & Epit ;) Meh tengok sikit Johan wat aksi Awan Nano. Klik sini ->> KLIK


Yang agak terbaru jugak laahh kan, apabila kumpulan Albob (Raja Lawak Musim ke 6) turut menyelitkan sketsa mengenai Awan Nano. Kalau tak tengok lagi boleh tengok kat sini. KLIK.





Yang paling latest, Track Awan Nano. Haha kat Pasar Malam kat KL rasanya. Korang yang minat gila dengan Mr. Hafiz perlu dapat kan sekaranggg. Sementara stok masih ada. Kalau Hafiz tengok ni mesti terkejut kan. Ingat ada tudung Ekin, Yuna, Hana Tajima je ke? Hafiz pon ade okeh ;)




P/s: Entry ni semua idea Miss Sha sendiri okeh. Jangan copy and paste pulak. Tak berkat. Takut tak? Takutt laaaa. Heee okbai semuaaa.


xoxo ;)

Labels: , , , , , ,


Jom Hilangkan Stress Anda!
Tuesday, November 8, 2011 | 0 10 org tgh komen!


Jom Hilangkan STRESS korang sekarang!


Ni handmade airbag utk kete korang yg xde air bag tu!


Penat je bagi ceramah, sorang je yg datang.


Pelampung Cap Coca Cola.


Salon yang cambest. Kau ada?


Style baru untuk makcik-pakcik nak siang bawang.


Ingat korang je boleh hupdate blog. Budak kecik ni pon boleh tahu.









Labels: , ,


Yahoo Invisible Detector
Monday, May 3, 2010 | 1 10 org tgh komen!



p/s :: maybe org yg invi ni nk privacy or die xske kite.. huhu.. jgn kcau dorg ler.. at least kite tahu dorg on9...

Labels: ,


Drawing Manga(3) -Chibi
Thursday, April 1, 2010 | 0 10 org tgh komen!


Labels: , ,


Drawing Manga(2) -Chibi


Labels: , ,


Drawing Manga -Chibi


Labels: , ,


Drawing Manga(2) -Kasumi


Labels: , ,


Drawing Manga -Kasumi


Labels: , ,


Read Free Manga Online



Korang suke bace komik @ manga x?? cam aku suke gile~~ Ade sorang kawan aku bagi info pasal manga on9 nih.. sambil korang on9 leh jgk bace manga kn.. tak payah la nk beli komik lagi... jimat kan.. byk citer taw.. xnyesal visit website ni~~ tq my dear friend sbb sudi share inf ngn sha

SHARING IS CARING~~


click la kt link bawah ni...

Labels: , ,


::Budget 2010 Personal Income Tax Changes::
Tuesday, March 9, 2010 | 0 10 org tgh komen!

Dear ALL,

For your update, below please find Budget 2010 Income Tax Changes that is relevant to individuals :

1) Maximum Tax Rate for chargeable income exceeding RM100,000 be reduced from 27% to 26%
Effective Date : YA 2010

2) Personal Relief be increase from RM8,000 to RM9,000
Effective Date : YA 2010

3) Relief on Contribution to EPF & Life Insurance be increase from RM5,000 to RM6,000
The Additional RM1,000 relief is given soly in respect of annuity scheme premiums paid to insurance companies contracted with effect from 1 January 2010.
It is also applicable to additional premuims paid on existing annuity schems where payment commenced from 1 January 2010.
Effective Date : On or After January 2010

4) Individual who pay for their own broadband subscription fees be given tax relief on broadband subscription fees up to RM500 per year.
For those who wish to claim the RM500 Broadband Relief, please make sure the Broadband's billing is under the Taxpayer's name and the payment made is either by Cash or If it is by using Credit Card,
it must be charged to the Taxpayer own credit card. Otherwise it would not be allowed for deduction.

With the knowledge of above Income Tax Changes, you may start doing your Tax planning for Year 2010 in order you may fully utilise the Tax Relief given.

For those who are not really clear on Persoanl Relief entitlement for each individual, below please find the list of Personal Relief which is applicable for YA 2009 :

- RM8,000 Personal Relief
- RM5,000 Medical expenses for Parents
Parents medical bills or receipt to keep (even accepted Pharmacy Receipt)
- RM5,000 Medical expenses for taxpayer, spouse and children on serious diseases
* RM500 Complete Medical Examination Expenses (RM500 Limit sharing the RM5,000 Limit for serious diseases Medical Expenses)
- Disbale Person (further deduction)
* Own RM5,000
* Spouse RM2,500
- RM5,000 Supporting equipment for Disable Person, spouse, children or parent
- RM3,000 Wife/Husband Relief if she has no source of income or elects for combined assessment
- Child Relief (claimed by either husband or wife)
* RM1,000 per child (below 18 years of age)
* RM5,000 per disbale child (unmarried)
* RM4,000 oer child (above 18 years of age who is studying full time)
@ Overseas University, colleges or similar establishments
@ Local University, colleges or similar establishments
- RM6,000 EPF & Life insurance premium
- RM3,000 Education or Medical premium
- RM1,000 Annuity premium on annuity purchased through EPF Annuity Scheme
- RM5,000 Fees for acquiring technical, vocational, industrial, scientific, technological, law, accounting, Islamis financing, skills or qualifications at tertiary level or any course of stury at post graduate level
- RM1,000 Purchase of books, journal, magazines and other similar publications (excluding newspaper or banned publications) for the use of taxpayer, spouse or children
To keep receipt for the purchase of any book or magazines except newspapers
- RM3,000 Purchase of Computer (Given once in three years)
- RM3,000 Net amount deposited into Skim Simpanan Pendidikan Nasional for child
Instead of saving in normal Kids Saving A/C, you may save in SSPN A/C in order to utilise the RM3,000 Relief. You may start to save now but before 31 Dec 2009 in order to qualify for the Relief.
- RM300 Purchase of sports equipment (Not include attire and shoes)
To keep receipt for the purchase of sport equipment
- RM10,000 Interest paid on housing loans for 3 Consecutive Years (S&P singining between 10 Mac 2009 to 31 Dec 2009)

Hope the above is helpfull to you All. Thank you !

Labels:


::Tanda2 awal Cancer::

Some useful information to share with your loved ones.
TANDA-TANDA AWAL KANSER


(1) Kanser pangkal rahim - sebarang lelehan atau pendarahan yg luarbiasa, sakit selepas bersenggama dan turun berat badan..

(2) Kanser payudara - bengkak atau gumpalan di buah dada, keluar cairanberdarah dari puting, pembesaran kelenjar di ketiak, kedutan pada kulit di buah dada.

(3) Kanser usus besar - perubahan tabiat membuang air, hilang berat badan,sakit dalam perut dan usus, berlaku pendarahan semasa membuang air.

(4) Kanser paru-paru - batuk kuat berterusan, batuk berdarah, nafastermengah-mengah, sakit dada dan hilang berat badan.

(5) Kanser perut - hilang berat badan, muntah berdarah, sistem pencernaanyg tidak teratur, cepat kenyang walaupun makan sedikit.

(6) Kanser limpa - sakit di bahagian abdomen, hilang selera makan, turunberat badan, kulit dan mata menjadi kuning dan bahagian abdomen membengkak.

(7) Kanser ovari - haid tidak teratur, tumbuhan keras di bahagian abdomen,sakit semasa bersenggama, ketumbuhan bulu rambut yg melampau, suara menjadi lebih mendalam.

(8) Kanser otak - sakit kepala, muntah-muntah, gangguan penglihatan, lemahatau lumpuh, pening/pitam, pelupa, perubahan personaliti.

(9) Kanser prostat - sukar dan sakit semasa kencing yang berpanjangan.

(10) Kanser darah (leukimia) -letih, pucat, mudah lebam dan mudah mendapat jangkitan (infection).

(11) Kanser tekak - suara garau/serak, ada ketumbuhan di tekak, sukar menelan dan kelenjar membengkak di leher.


10 PENYEBAB UTAMA KANSER ------------ --------- --------- --------- -------


Makanan
Tembakau
Alkohol Radiasi
Sinaran cahaya matahari
Pekerjaan
Pengambilan ubat
Pencemaran air dan udara
Perokok yang tidak aktif
Keturunan

DIET UNTUK MENCEGAH BENJOLAN PADA PAYUDARA

(1) Hindari makanan berlemak dan bergoreng
(2) Hindari makanan ringan yang masam
(3) Kurangkan minum kopi dan minuman bergas
(4) Berhati-hati semasa mengambil ubat selsema ataupun aspirin
(5) Ambil makanan mengandungi vitamin E, B-6, dan evening primrose oil Produk Pengguna dan Makanan yang signifikan mendatangkan kanser

1. SATAY bersama dengan timunnya, sebabnya memakan satay bersama karbon yang terhasil selepas pembakaran akan mendatangkan kesan karsinogen! Karsinogen adalah Suatu keadaan yang menyebabkan barah, Timun adalah anti-karsinogen.

2. Jangan makan udang selepas mengambil Pil Vitamin C.. Yang mana anda akan mati keracunan Arsenik dalam beberapa jam sahaja.

3. Barah -akibat penggunaan bahan dalam shampoo. Jika kandungan dalam shampoo anda mengandungi Sodium Laureth Sulfate atau ringkasnya SLS . B ahan ini akan menyebabkan barah dalam jangka masa yang panjang. Shampoo yang disahkan mengandungi bahan ini ialah:- Palmolive, Paul Mitchell, L'Oreal, Hemp Shampoo terbaru keluaran body shop, Nature Force dan lain-lain lagi. Shampoo Clairol's Herbal Essence adalah satu-satunya yang mengandungi Sodium Laureth Sulfate secara tunggal. Meskipun pertanyaan telah dibuat terhadap syarikat ini dan jawapan dari mereka ialah, "Ya memang kami dah tahu masalah ini tetapi kami tidak boleh melakukan apa-apa kerana kami memerlukan bahan yang boleh mengeluarkan busa yang banyak". Dalam pada itu, Pasta Colgate & Dee Dee (untuk kanak-kanak) turut mengandungi bahan yang sama untuk penghasilan busa.

4. makanan jenis mee segera (tak kiralah maggi, koayteow dsb)

5. Bawang Goreng segera . Seorang kawan melawat ke sebuah perusahaan kecil membuat bawang goreng, dan melihat terdapat banyak straw minuman, yang bewarna dan tidak bewarna diasingkan. Apa yang mengejutkan ialah Straw yang tidak bewarna dicampur bersama gorengan bawang yang bertujuan apabila plastik straw tersebut dipanaskan , ianya melebur lantas menyaluti bawang tersebut. Sebab itulah kalau bawang goreng segera yang dibeli terdedah kepada udara tak akan lembik tapi kalau kita buat sendiri lembik dalam masa yang singkat sahaja

Labels:


::Plastic - Dangerous??::




Did you ever drink from a plastic bottle and see a triangle symbol on the bottom with a number inside? Do you know what the number stands for? Did you guess that it's just for recycling?








Then you are WRONG !!!!!! THE NUMBER TELLS YOU THE CHEMICAL MAKE UP OF THE PLASTIC.....1) Polyethylene terephalate (PET) 2) High density polyethylene (HDPE) 3) Unplasticised polyvinyl chloride (UPVC) or Plasticised polyvinyl chloride (PPVC) 4) Low density polyethylene LDPE 5) Polypropylene (PP) 6) Polystyrene (PS) or Expandable polystyrene (EPS) 7) Other, including nylon and acrylic What you aren't told is that many of the plastics used are toxic and the chemicals used to create a plastic can leach out of the plastic and into the food / drink. Think about it, how many times have you or a friend said "I don't like this, it taste like the plastic bottle ....



" THAT'S BECAUSE YOU ARE TASTING THE PLASTIC The WORST ONES are Nos: 3, 6, and 7 !!!
DO NOT USE THESE NUMBERS if stated at the bottom of the bottle) !!!
Check out this chart that breaks down the plastic, its uses and chemical makeup (I find #7 a little scary)
http://www.epd.gov.hk/epd/english/environmentinhk/waste/guide_ref/guide_plascod3.html




AVOID re-using plastic bottles RIGHT AWAY !!!

Labels:


::Tips : Goda - Goda Pasangan Suami / Isteri (18sx )::

Bila kita sudah lama berkahwin susah untuk memulakan sesuatu yang dulunya lazim kita lakukan semasa baru kahwin. Kadangkala akibat dari perpisahan yang lama atau sesuatu pertengkaran masing-masing malu untuk melakukan gerakan pertama. Di bawah ini ada beberapa tips untuk menggoda pasangan. Harap-harap anda akan berjaya.1. Cuit-cuit Yang ini boleh dilakukan pada bila-bila masa. Kalau lihat si dia sibukdan kelihatan tertekan serta tegang semasa sedang membuat kerja,cuit-cuitlah dia sikit. Mungkin cara ini boleh mengurangkan sedikit rasastresnya. Tapi sebelum cuit, tengok dulu kerja apa yang sedangdibuatnya. Kemudian fikirkan, jika semasa anda gangu itu, okey ke tidak?Bukan apa, bimbang nanti kalau tidak kena gayanya, bukan untukmenambahkan kemesraan, tetapi pelempang pula naik ke muka. Bukankah nayanamanya.2. Kenyit-kenyit.Satu lagi, sekali sekala kenyit-kenyitlah sedikit mata itu pada yangtersayang. Masakan anda terlupa bagaimana hendak mengenyitkan mata.Buatlah seperti semasa waktu mengurat dulu. Mesti seronok mengusik sidia dengan cara ini. Respons dia juga tenu menggembirakan hati anda.3. Ops, maaf terpegang. Tidak salah rasanya kalau minta tolong pasangan ambilkan barang kemudiansemasa dihulurkan barangan itu, ambil angannya, bukan ambil barang itu.Lepas itu, pandai-pandailah minta maaf, ‘ops, maaf terpegang, taksengaja’. Kalaulah ini anda lakukan, pasti si dia akan melirik manjapada anda. Aduh, boleh cair jadinya.4. Mandi tanpa tutup rapat pintu bilik air. Satu lagi cara hendak menarik perhatian si dia. Tetapi sebelum itu,pastikan bahawa tiada orang luar yang berada di rumah anda dan ketikaitu anak anda sedang tidur. Jika tidak, susah untuk anda melakukannya. Sekali sekala, semasa mandi, biarkan pintu terbuka sedikittetapi janganbesar sangat. Bukalah cukup-cukup untuk si dia melihat anda sepertimengendap. Bukan apa, kalau nampak sikit kan lebih menyeronokkandaripa da nampak banyak. Kemudian, buatlah macam anda tak perasan pintutu tak berkunci. Barulah ada ‘ummphhh!’
5. Tersentuh tangan. Kalau duduk sebelah menyebelah, rajin-rajin gerakkan tangan, kononnyatersentuh. Lepas itu minta maaf seperti anda tidak sengaja. Mestiseronok menyakat si dia dengan cara ini.
6. Urut mengurut. Sekali sekala, apa kata kalau anda urut-urut manja badan pasangan anda.Lakukanlah pada bila-bila masa sahaja. Misalnya, ketika menontontelevisyen atau semasa berbual-bual. .
7. Usik melalui telefon. Sekali sekala, apa kata jika anda mengusik si dia dengan menelefonnyadan berpura-pura hendak bercakap dengan seseorang. Anggaplah sepertiorang salah nombor.. Lepas itu, usik-usiklah dia, biar dia marah. Bilasudah sampai ke kemuncak perbualan dan si dia memang dah marah pada andaperkenalkan lah diri anda.. Tentu menarik. Tetapi perlulah kena gaya danwaktu agar gurauan anda itu boleh diterima. Silap gaya , anda puladimarahinya.8. Suapkan makanan. Bukan anak sahaja makan nak kena suap.. Si dia pun sekali sekala nakjuga rasa makan bersuap. Alahai, macam masa makan beradap ketikabersanding dulu. Jadi tunggu apa lagi, suapkanlah si dia. Barulah mesra.
9. Betul-betulkan rambut. Kadang-kadang terlalu sibuk buat macam-macam kerja, diri sendiri punkurang terurus. Jadi pandai-pandailah ambil kesempatan. Kalau rambut sidia terjurai sehingga menutup matanya, betul-betulkanlah rambut tu. Buatdengan lembut. Kemdian hadiahkanlah si dia dengan ciuman. Wah,romantiknya.10. Jalan macam itik pulang petang. Asyik berjalan laju saja, macamana nak tarik perhatian si dia? Apa kata,cuba ubah cara anda berjalan. Biar lembut dan sedikit melenggok. Barulahterancam si dia memandang.
11. Nak masukkan gear…ops, terpegang tangan. Walaupun cara ini dah agak basi, tetapi masih relevan untuk diamalkan.Nampak macam drama swasta tak apa. Janji anda bahagia. Alah, apasalahnya kalu terpegang. Dah sah pun.Tetapi pastikan adegan ini hanyadilakukan sewaktu anda berdua sahaja berada di dalam kereta.12. Ops… tuala terlepas Jika si dia berada dalam bilik semasa anda ingin salin baju selepasmandi, ambillah kesempatan ini. Buat-buatlah macam tuala terjatuh semasahendak pakai baju. Pasti terbeliak matanya melihat anda. Bukan tidakbiasa tetapi tidak sangka. Lepas itu, terpulanglah kepada anda….13. Jeling-jeling Kalau tenung lama-lama nanti oang marah. Dalam masa yang sama, merekatentu rasa tidak selesa. Untuk tidak menyakit kan hati orang sebaliknyamenambat hati si dia, apa kata anda jeling-jeling manja padanyaterutamanya ketika dia sedang asyik membaca surat khabar contohnya.Mesti konsentrasinya terganggu. Dan perhantiannya tentulah beralih pulapada anda.
14. Gesel-gesel Kalau berjalan di tempat sempit, janganlah malu-malu untuk bergeseldengan si dia. Tak payahlah hendak elak-elak. Lagi rapat lagi bagus.Barulah mesra namanya. Selain meningkatkan kemesraan, cara ini jugaboleh dijadikan mukadimah untuk hubungan seterusnya…15. Cubit-cubit Cubitan itu biarlah cubit-cubit sayang. Janganlah pula melampau sampaimerah telinga kawan itu menahan sakit. Bimbang nanti, lain pula jadinya.Elok- elok hendak bermesra, tup tup bertukar jadi perang. Tak ke kes nayajadinya.16. Hembusan lembut pada telinga. Walaupun nampak macam biasa, cara begini jarang dipraktikkan. Jika dudukbersebelahan dengan si dia, hembuslah lembut pada telinganya. Pastihatinya tersentap. Jangan tunggu lama-lama. Apa kata hari ini, balik kerumah dan anda lakukanlah taktik ini dan pasti pasangan anda terasadirinya lebih disayangi.
17. Ciuman di dahi Yang ini, kalau diamalkan pasti ramai yang cemburu. Apa tidaknya. Wah,mesranya pasangan tu. Jadi tunggu apa lagi, buatlah cepat, tidak perlutunggu- tunggu lagi.
18. Sembur wangian pada bilik. Bukankah kita semua tahu, rumah adalah syurga sesebuah keluarga. Olehitu pastikan rumah anda sentiasa bersih dan wangi. Dengan cara ini,setiap kali melangkah kaki masuk ke rumah, hati anda pasti tenang. Biladah tenang, mudahlah untuk ke adegan yang seterusnya.
19. Tolong betulkan baju Waktu bersiap untuk ke pejabat adalah antara masa yang paling sibuk..Tidak dinafikan saat itu memang tegang. Masing-masing terkejar-kejar, takut lambat ke pejabat. Bagi yang inginkan kemesraan suami isteri,ambil peluang saat sedang sibuk itu dengan tolong si dia betul-betulkanpakai annya. Biar lagi kemas. Barulah boleh digelar pasangan bahagia.20. Bisikkan kata romantik pada telinganya.Bisikkan kata-kata romantik pada telinga si dia. Mesti senyum lebar sidia.
Selamat mencuba.

Labels:


::Asal-usul Dajjal::

Dajjal adalah seorang manusia dari keturunan Yahudi. Dia bukan Jin atau apa jua makhluk lain selain ia sebagai manusia yg ditangguhkan ajalnya “Minal Munzharin” seperti halnya Nabi Isa as yg di angkat oleh Allah swt ke atas langit dan ditangguhkan kematiannya sehingga beliau nantinya turun semula ke atas muka bumi ini lalu beliau akan mati dan di kuburkan di Madinah AlMunawwarah. Sama juga halnya dgn Nabi Khidhir, para malaikat dan Iblis yg di tangguhkan kematian sehingga kiamat nanti.Dajjal; ayahnya seorang yg tinggi dan gemuk. Hidungnya seperti Paruh burung (kebiasaannya orang Yahudi memang berhidung sebegini). Sedangkan Ibunya pula seorang perempuan gemuk dan banyak dagingnya. Menurut Imam Al Barzanji ada pendapat mengatakan bahawa asal keturunan bapanya ialah seorang Dukun Yahudi yg di kenali dgn “syaqq” manakala ibunya adalah dari bangsa Jin. Ia hidup di zaman Nabi Sulaiman a.s dan mempunyai hubungan dengan makhluk halus. Lalu oleh Nabi Sulaiman ia akhirnya ditangkap dan dimasukkan ke dalam penjara. Walau bagaimanapun kelahiran dan kehidupan masa kecil tidak diketahui dgn jelas.Sifat BadannyaHadis Huzaifah r.a katanya: Rasulullah s.a.w. telah bersabda: Dajjal ialah orang yang buta sebelah matanya iaitu sebelah kiri, lebat (panjang) rambutnya serta dia mempunyai Syurga dan Neraka. Nerakanya itu merupakan Syurga dan Syurganya pula ialah Neraka (Hadis Sahih Muslim)Ada beberapa ciri perawakan Dajjal yg disebutkan dalam Hadis Rasulullah S.a.w, diantaranya: Seorang yg kelihatannya masih muda, berbadan besar dan agak kemerah-merahan, rambutnya kerinting dan tebal. Kelihatan dari belakang seolah-olah dahan kayu yg rimbun.Dan tandanya yg paling ketara sekali ada dua;Pertama: Buta mata kirinya dan kelihatan seperti buah kismis yg kecut, manakala mata kanannya tertonjol keluar kehijau-hijauan berkelip-kelip laksana bintang. Jadi kedua-dua matanya adalah cacat.Kedua: Tertulis didahinya tulisan “Kafir (Kaf-Fa-Ra)”. Tulisan ini dapat dibaca oleh setiap org Islam, sama ada ia pandai membaca atau tidak. Mengikut hadis riwayat At-Thabrani, kedua-dua tanda ini menjelma dalam diri Dajjal setelah ia mengaku sebagai Tuhan. Adapun sebelum itu, kedua-dua tanda yang terakhir ini belum ada pada dirinya.Dan selanjutnya kita dapat mengetahuinya dari kisah Tamim Ad Dari yang telah bertemu dengan Dajjal itu di sebuah pulau..Tempat Tinggalnya SekarangMenurut riwayat yg sahih yg disebutkan dalam kitab “Shahih Muslim”, bahawa Dajjal itu sudah wujud sejak beberapa lama. Ia dirantai di sebuah pulau dan ditunggu oleh seekor binatang yg bernama “Al-Jassasah”. Terdapat hadis panjang mengenainya. Daripada Hadis ini jelaslah bagi kita bahawa Dajjal itu telah ada dan ia menunggu masa yg diizinkan oleh Allah swt utk keluar menjelajah permukaan bumi ini dan tempat “transitnya” itu ialah di sebelah Timur bukan di Barat.Ada pendapat mengatakan sekarang Dajjal tinggal di kerajaan iblis dan jin di Segitiga Bermuda dan selalu keluar dengan menaiki kenderaan piring terbang yang dikenali umum sebagai UFO dan sentiasa berurusan dengan pemimpin-pemimpin besar dunia. Akhir-akhir ini, pernah juga kelihatan piring-piring terbang UFO ini muncul di bandar Vatican (pusat Katolik dunia), Rome, Italy.Berapa lama ia akan hidup setelah kemunculannyaDajjal akan hidup setelah ia memulakan cabarannya kepada umat ini, selama empat puluh hari sahaja. Namun begitu, hari pertamanya adalah sama dgn setahun dan hari kedua sama dengan sebulan dan ketiga sama dengan satu minggu dan hari-hari baki lagi sama seperti hari-hari biasa. Jadi keseluruhan masa Dajjal membuat fitnah dan kerosakan itu ialah 14 bulan dan 14 hari. Dalam Hadis riwayat Muslim ada disebutkan:Kami bertanya: “Wahai Rasulullah! Berapa lamakah ia akan tinggal di muka bumi ini? Nabi saw, menjawab: Ia akan tinggal selama empat puluh hari. Hari yg pertama seperti setahun dan hari berikutnya seperti sebulan dan hari ketiga seperti seminggu. Kemudian hari yg masih tinggal lagi (iaitu 37 hari) adalah sama seperti hari kamu yg biasa.Lalu kami bertanya lagi: Wahai Rasulullah saw! Di hari yg panjang seperti setahun itu, apakah cukup bagi kami hanya sembahyang sehari sahaja (iaitu 5 waktu sahaja). Nabi saw menjawab: Tidak cukup. Kamu mesti mengira hari itu dgn menentukan kadar yg bersesuaian bagi setiap sembahyang..”Maksud sabda Rasulullah S.a. w, ini ialah supaya kita mengira jam yg berlalu pada hari itu. Bukan mengikut perjalanan matahari seperti biasanya kita lakukan. Misalnya sudah berlalu tujuh jam selepas sembahyang Subuh pada hari itu maka masuklah waktu sembahyang Zohor, maka hendaklah kita sembahyang Zohor, dan apabila ia telah berlalu selepas sembahyang Zohor itu tiga jam setengah misalnya, maka masuklah waktu Asar, maka wajib kita sembahyang Asar. Begitulah seterusnya waktu Sembahyang Maghrib, Isyak dan Subuh seterusnya hingga habis hari yg panjang itu sama panjangnya dgn masa satu tahun dan bilangan sembahyang pun pada sehari itu sebanyak bilangan sembahyang setahun yg kita lakukan. Begitu juga pada hari Kedua dan ketiga.

Labels:


::Your Personality::
Wednesday, October 28, 2009 | 0 10 org tgh komen!

Jan
Pretty/handsome. Loves to dress up. Easily bored. Fussy. Seldom shows emotions. Takes time to recover when hurt. Sensitive. Down-to-Earth. Stubborn. Repost this in 5 mins and you will meet someone new in 8 days that will perfectly balance your personality.
Feb

Abstract thoughts. Loves reality and abstract. Intelligent and clever. Changing personality. Attractive. Sexiest out of everyone. Temperamental. Quiet, shy and humble. Honest And loyal. Determined to reach goals. Loves freedom. Rebellious when restricted. Loves aggressiveness. Too sensitive and easily hurt. Gets angry really easily but does not show it. Dislikes unnecessary things. Loves making friends but rarely shows it. Horny. Daring and stubborn. Ambitious. Realizing dreams and hopes. Sharp. Loves entertainment and leisure. Romantic on the inside not outside. Superstitious and ludicrous. Spendthrift. Tries to learn to show emotions. Repost this in 5 mins and you will talk to someone new and realize that you are a perfect match.
Mar

Attractive personality. Sexy. Affectionate Shy and reserved. Secretive. Naturally honest, generous and sympathetic. Loves peace and serenity. Sensitive to others. Great kisser. Easily angered. Trustworthy. Appreciative and returns kindness. Hardly shows emotions. Tends to bottle up feelings. Observant and assesses others. If you repost this in the next 5 mins, you will meet your new love in 8 days.
Apr

Suave and compromising. Funny and humorous. Stubborn. Very talkative. Calm and cool. Kind and sympathetic. Concerned and detailed. Loyal. Does work well with others. Very confidant. Sensitive. Positive Attitude. Thinking generous. Good memory. Clever and knowledgeable. Loves to look for information. Able to cheer everyone up and/or make them laugh. Able to motivate oneself and others. Understanding. Fun to be around. Outgoing. Hyper. Bubbly personality. Secretive. Boy/girl crazy. Loves sports, music, leisure and traveling. Systematic. Hot but has brains. If you repost this in 5 mins, a cutie that's caught your eye will introduce themselves and you will realize that you are very much alike in the next 2 days.
May

Stubborn and hard-hearted. Strong-willed and highly motivated. Sharp thoughts. Easily angered. Attracts others and loves attention. Deep feelings. Beautiful physically and mentally. Firm Standpoint. Needs no motivation. Shy towards opposite sex. Easily consoled. Systematic (left brain). Loves to dream. Strong clairvoyance. Understanding. Sickness usually in the ear and neck. Good imagination. Good physical. Weak breathing. Loves literature and the arts. Loves traveling. Dislike being at home. Restless. Not having many children. Hardworking. High-spirited. If you repost this in the next 5 minutes, you will become close to someone you do not speak too much in the next 4 days.
Jun

You've got the best personality and are an absolute pleasure to be around. You love to make new friends and be outgoing. You are a great flirt and more than likely have an a very attractive partner. a wicked hottie. It is also more than likely that you have a massive record collection. You have a great choice in films, and may one day become a famous actor/actress yourself - heck, you've got the looks for it!!! IN the next 6 days you will meet someone that may possibly become one of your closest friends, if you repost this in 5 minutes.
Jul

Fun to be with. Secretive. Difficult to fathom and to be understood. Quiet unless excited or tensed. Takes pride in oneself. Has reputation. Easily consoled. Honest. Concerned about people's feelings. Tactful. Friendly. Approachable. Emotional temperamental and unpredictable. Moody and easily hurt. Witty and sparkly. spazzy at times. Not revengeful. Forgiving but never forgets. dislikes nonsensical and unnecessary things. Guides others physically and mentally. Sensitive and forms impressions carefully. Caring and loving. Treats others equally. Strong sense of sympathy. Wary and sharp. Judges people through observations. Hardworking. No difficulties in studying. Loves to be alone. Always broods about the past and the old friends. Waits for friends. Never looks for friends. Not aggressive unless provoked. Loves to be loved. Easily hurt but takes long to recover. Repost this in the next 5 mins and your reputation will boost someway in the next 12 days
Aug

Outgoing personality. takes risks. feeds on attention. No self-control. Kind hearted. Self-confident. Loud and boisterous. VERY revengeful. Easy to get along with and talk to. Has an "every thing's peachy" attitude. Likes talking and singing. Loves music. Daydreamer. Easily distracted. Hates not being trusted. BIG imagination. Loves to be loved. Hates studying. in need of "that someone". Longs for freedom. Rebellious when withheld or restricted. Lives by "no pain no gain" caring. Always a suspect. Playful. Mysterious. "charming" or "beautiful" to everyone. stubborn. curious. Independent. Strong willed. A fighter. Repost in 5 mins and you will meet the love of your life sometime next month.
Sept

Active and dynamic. Decisive and haste but tends to regret. Attractive and affectionate to oneself. Strong mentality. Loves attention. Diplomatic. Consoling, friendly and solves people's problems. Brave and fearless. Adventurous. Loving and caring. Suave and generous. Usually you have many friends. Enjoys to make love. Emotional. Stubborn. Hasty. Good memory. Moving, motivates oneself and others. Loves to travel and explore. Sometimes sexy in a way that only their lover can understand. If you do not repost this in the next 5 mins, someone very close to you will become mad at you in the next 8 days.
Oct

Loves to chat. Loves those who love them. Loves to takes things at the center. Inner and physical beauty. Lies but doesn't pretend. Gets angry often. Treats friends importantly. Brave and fearless. Always making friends. Easily hurt but recovers easily. Daydreamer. Opinionated. Does not care to control emotions. Unpredictable. Extremely smart, but definitely the hottest AND sexiest of them all. repost this in 5 mins or you will not meet the love of your life for 10 years.
Nov

Trustworthy and loyal. Very passionate and dangerous. Wild at times. Knows how to have fun. Sexy and mysterious. Everyone is drawn towards your inner and outer beauty and independent personality. Playful, but secretive. Very emotional and temperamental sometimes. Meets new people easily and very social in a group. Fearless and independent. Can hold their own. Stands out in a crowd. Essentially very smart. Usually, the greatest men are born in this month. If you ever begin a relationship with someone from this month, hold on to them because their one of a kind. Repost in 5 mins & you will excel in a major event coming up sometime this month.
Dec

This straight-up means you are the most good-looking person possible... Better than all of these other months! Loyal and generous. Patriotic. Competitive in everything. Active in games and interactions. Impatient and hasty. Ambitious. Influential in organizations. Fun to be with. Easy to talk to, though hard to understand. Thinks far with vision, yet complicated to know. Easily influenced by kindness. Polite and soft-spoken. Having lots of ideas. Sensitive. Active mind. Hesitating tends to delay. Choosy and always wants the best. Temperamental. Funny and humorous. Loves to joke. Good debating skills. Has that someone always on his/her mind. Talkative. Daydreamer. Friendly. Knows how to make friends. Abiding. Able to show character. One guy/girl kind of person. Loveable. Easily hurt. Prone to getting colds. Loves music. Pretty/handsome. Loves to dress up. Easily bored. Fussy. Seldom shows emotions. Takes time to recover when hurt. Sensitive. [A hot new guy/girl will catch your eye & you will catch theirs too in the next 6 days, if you repost in 5min

Labels:



Older Post
Disclaimer


Welcome to my page blogger :)

MissSha, Cat lover

Full-time student. Last semester Degree. Currently Practical trainee in Gurun, Kedah


Diary About Stuff Site


Let's Talk!


MyRecentStories!

TOP 5 ANDROID GAMES MUST HAVE!
Review Samsung Galaxy S3
RUJUKAN, TIPS DAN PANDUAN MENJAWAP EXAM PTD 13 APR...
The Croods (2013) the Best Movie Ever
INFORMASI: PANDUAN UNTUK MENJAWAP SOALAN EXAM PEPE...
SPM.
Say YES to Huddle XS Mobile Hotspot (YES 4G)!
Blogskin pulak.
Senarai Pemenang Bertuah MissSha & Diffusionanez ...
Senarai Peserta & Blog yang Join MissSha & Diffusi...
The Credits!

Basecode by : Nadya and Qistina
Re.Design : Miss_Hana
Re-edit & Own by : MissSha

Best View at GOOGLE CHROME!